Forældresamarbejde

Vi lægger vægt på, at vi får talt sammen, når I afleverer og henter jeres børn. Og hvis det er lidt svært med sproget, bruger vi papir og blyant og fagter. Når vi har møder, hvor vi skal tale om noget, der bekymrer, eller noget I eller vi er usikre på, er der mulighed for at få en tolk med.

En del af vores kommunikation foregår via Aula, som er vores forældreintra. Her skriver vi blandt andet beskeder om, hvad vi planlægger at lave, og hvad vi har lavet. Men det er også på Aula, at I kan finde al mulig praktisk information, for eksempel om hvordan I skal forholde jer, hvis jeres barn er syg. Hvis I synes, det er svært at logge ind på Aula og finde rundt på siderne, skal vi nok hjælpe jer.

Vi ved, at børn trives bedst, når der er sammenhæng mellem deres liv derhjemme og hos os. Den sammenhæng prøver vi blandt andet at understøtte med små videoer, der viser nogle af de bevægelseslege, som vi laver med børnene. Hvis I har lyst, kan I bruge videoerne som inspiration til, hvad I kan lave med børnene derhjemme.

Forældresamtaler

Vi har faste forældresamtaler flere gange i løbet af jeres barns tid hos os: Når det starter samt ved overgangene fra vuggestue til børnehave, samtale fast en gang årligt og fra børnehave til skole. Og når der ellers er behov for det. Til disse samtaler gennemgår vi barnets trivsel, og vi taler om, hvad vi skal være særligt opmærksomme på i forhold til overgangen.

Vi samarbejder tæt med skolen og fritidshjemmet om overgangen fra børnehave til skole, og derfor laver vi det, vi kalder en skriftlig vidensoverdragelse. Til den sidste samtale vil vi gennemgå den med jer, og vi vil bede jer om samtykke til at overlevere vidensoverdragelsen til skolen.

Hvis I har skrevet jeres barn op på en privatskole, er det op til jer, om I vil aflevere vidensoverdragelsen til jeres barns skole. Midtfløjene/Grostedet overleverer kun skriftligt til folkeskolerne.

Forældremøder

Vi holder et årligt forældremøde, hvor vi fortæller om, hvad der rører sig i institutionen, og hvad vi har planlagt for det kommende år.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Midtfløjene/Grostedet. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen i institutionen og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Som medlem af forældrerådet kan du også blive valgt til klyngens forældrebestyrelse.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet.

Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen. Forældrerepræsentanterne bliver valgt blandt medlemmerne i institutionernes forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.